Preacher – från Magnum till Widescreen

Garth Ennis och Steve Dillons serie Preacher var en av min ungdoms stora misslyckanden och sorg. När den kom till Sverige var det rätt så oceremoniellt i en tidning som efter åtta starka år var på upphällningen och jag höll som bäst på att smalna av mitt serietidningsläsande för en tid. Den gick i serietidningen Magnum Comics, vad man kan kalla en antologitidning under vars titel serier från flera olika förlag gavs ut. Flera olika serier samsades i varje nummer, ett enligt mig smart sätt för dem att ha viss bredd på sin läsarkrets.

I Magnum Comics kunde du hitta Batmanserier, Lobo, Judge Dredd m.fl. Serierna var riktade mot litet äldre serieläsare. Jag trillade in på tidningen 1996 med anledning av en annan serie, en fyra nummers specialutgåva och när den var klar köpte jag kanske ett eller två nummer till för att jag ville se hur andra serier utvecklades men intresset svalnade. Några år senare bläddrade jag igenom tidningarna igen och slogs särskilt av Preacher som började i det andra nummret av de fem eller sex jag köpt. Jag var fast, men för sent ute. Magnum hade lagts ner och chansen att hitta de gamla nummren på loppmarknader var obefintlig.

Åren gick och för ungefär åtta månader sedan hörde jag att Preacher skulle få en tv-serie. Den har nu haft premiär, så här är mina tankar om första avsnittet och hur den står sig jämfört med serietidningen.

Preacher handlar i enkla ordalag om pastor Jesse Custer som tillsammans med sin f.d. flickvän Tulip och den mystiske Cassidy, en irländare med akut järnbrist och en dödlig avsky för solen, finner sig själv på en resa med målet att ställa Gud till svars.

OBS, Spoilers i länken

https://en.wikipedia.org/wiki/Preacher_(comics) 

Jag anses ofta vara en purist, att adaptions ska vara trogna sitt källmaterial. På det stora hela verkar serien vara det, även om jag slås av att vissa saker ändrats, relationerna mellan vissa av huvudkaraktärerna verkar ha ändrats, visst jag har ännu inte läst hela Preacher serien så jag, till skillnad från Tv-seriens skapare, har inte hela storyn klar för mig. Men jag jobbar på det. Det enda jag skulle vilja ha ändrat på är att serien borde utspelat sig i samma årtionde som tidningen, mitten på nittiotalet.

Första avsnittet gör ett bra jobb med att introducera våra tre huvudkaraktärer, alla på högst minnesvärda vis, men samtidigt lämnar det oss med frågor kring dem. För en tv-tittare som inte har läst den över 20 år gamla serien kan det verka rörigt, men för mig som är bekant med karaktärerna så är det lätt att följa med. Men jag såg avsnittet tillsammans med en som inte läst dem och han hade inga problem att hänga med. Avsnittet lämnar dig med en smak för mer, och jag tror att både vi som läst serien och för nya fans som vill se en bra drana/supernatural/horro tv-serie. Jag väntar spänt på nästa avsnitt.

/Thomas

Preacher finns tillgänglig genom http:www.viaplay.se .

 

 

Kommentera

