BF1, första reaktionen

Det nya Battlefield 1 är tänkt att ta oss till första världskriget, om än i egen tappning

Men för mig som historiefantast blir det en något besvikande bild som visas. Efter att ha tittat på både trailers och gameplayvideos så är det inte riktigt vad jag själv skulle vilja se av ett spel som tar sig an första världskriget. Det som jag ser är snarare att man tagit (i bästa fall) ett WW2-spel och gett det ett WW1 skin. Rent spelmekaniskt och grafiskt är det ett häftigt spel. Det ser väldig bra ut, ett sant utseendemässigt mästerverk. Att hus och murar sprängs bort till höger och vänster är underhållande, särskilt när luftskeppen kraschar i ett totalt inferno.

”Men följande spel har haft ett övergripande tema av en kanin på speed…”

Det som jag saknar är känslan av The Great War, kriget som skulle bli det sista av alla krig. Jag saknar skyttegravarna och ingenmanslandet fullt av taggtråd och kratrar. Jag saknar artilleriet som rasade ner ett helvete innan fotfolket rörde sig in mot förstärkta positioner med maxim-baserade maskingevär. Det är så många saker som jag skulle vilja se i detta spelet för att det ska kunna bli WW1 men det som jag faktiskt sett av det är bara en typisk sentida shooter. Det är också där som mitt tycke tryter. Jag gillade Battlefield 1942, det hade en särskild känsla till sig som fångade andan av WW2 utan att överdriva för mycket. Det hade en sansad hastighet och det hade plats för strategiska manövrar. Men följande spel har haft ett övergripande tema av en kanin på speed, allting ska gå fort och helst fortare ändå samtidigt som den ska jonglera alla möjliga vapen och maskiner. På tal om maskiner så är det värt att notera att de fordon som är med i spelet understryker kaninmetaforen. Exempelvis är hastigheten på den brittiska Mark V-tanken var inte mer än 8 km/h, inte ens i närheten av vad motsvarigheten i spelet har.

Ytterligare något som jag höjer på ögonbrynet för är att varken Frankrike eller Ryssland finns med som spelbar fraktion i nuläget. Det kanske verkar vara petigt men åter igen så är det ur perspektivet av historia ett ganska bra snedsteg i representationen av WW1. Frankrike och Ryssland, tillsammans med Tyskland, var de nationer/imperium som förlorade mest folk under kriget. För att sen inte tala om platser där kriget utspelade sig, närmare bestämt västfronten som man än idag kan se och hitta spår av. Därför tycker jag att inte ha med dessa två är att missa helt.

Ett av mina första intryck var att det skulle vara historiskt. I efterhand har jag hört att det ska vara en alternativ värld och då blir det mer godtagbart att spelet inte har alla delar som jag kan tycka krävs för att vara WW1. Det återstår att se vad fullversionen av Battlefield 1 har att erbjuda. Som en shooter finns all möjlighet att bli en succé. Men för min del är jag osäker huruvida jag kommer att mer än provspela det. Det är ett framtida problem.

 

/Roland

Kommentera

