The Legend of Tarzan – klassiska element möter modernt historieberättande.

Tarzan svingar sig än en gång in på bioduken i formen av en särdeles vältränad och blond Alexander Skarsgård. Med inspiration hämtad från både klassiska berättelser såsom ”The Return of Tarzan” (1913) och ”Tarzan and the Jewels of Opar” (1916) samt vad som hände i Belgiska Kongo under tiden det missköttes av Kung Leopold II. I ett försök att komma åt rikedomarna i det legendariska Opar sluter Leo Rom (Christopher Waltz) ett avtal med Mbongo, ledaren för Opar, att föra Tarzan till honom i utbyte mot rådiamanter.

I London bjuds John Clayton, den tredje Earlen av Graystoke (Tarzans födelsenamn), in att göra en rundresa i vad som kallas Kongofristaten för att själv bevittna allt bra som kolonisatörerna gjort för lokalbefolkningen. Efter en hel del övertygande av den amerikanske Dr George Washington Williams (Samuel L Jacksson) och sin egen hustru Jane (Margot Robbie) går han med på att än en gång återvända till Afrika.

Det som följer är ett klassiskt äventyr där Jane kidnappas av den skrupelfrie Rom i ett försök att lura Tarzan att följa dem till Opar. Det blir liansvingning, slagsmål och möten med gamla vänner och ovänner i en kapplöpning för att stoppa Rom som försöker föra in en armé av brutala legosoldater för att driva Kongofristaten.

Edgar Rice Burrough skrev totalt 23 böcker mellan 1912 och 1950 om den vite mannen som vuxit upp bland Mangani, de stora aporna. Böckerna blev omåttligt populära och har blivit både serietidningar, tv-serier och filmer. De mest berömda filmerna är de med den olympiske guldmedaljören Johnny Weissmuller i huvudrollen. Filmer som gärna tar sig vissa friheter med källmaterialet. Men David Yates har regiserat en film trogen böckerna, men likväl uppdaterad för att fungera idag. Till exempel anges aporna Tarzan växte upp hos som Mangani, gorillaliknande apor med drag av chimpanser. De benämns inte som gorillor eller chimpanser. Den här gången anges också att djungeln han växte upp i är en del av Kongo, något som inte specificeras vanligen. Men det ger historien ett nytt djup när man lägger till den historiska kontexten kung Leopolds Kongoprojekt innebär för lokalbefolkningen, ett brutalt laglöst styre med slavliknande arbetsförhållanden och förtryck av lokalbefolkningen. Även de klassiska Leopardmännen, traditionella svurna fiender till Tarzan gör ett inhopp som innevånarna i Opar.

Det var en bra, sevärd film och äntligen en bra tolkning av Edgar Rice Burroughs verk, till skillnad från sist ett verk av denne väldigt produktive författare visades på vita duken. Den gången floppade det fullständigt och av förståeliga skäl, jag talar om ”John Carter of Mars”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s