Glömda och gömda spel, Command & Conquer; Tiberian Dawn

Vi började med ett spel från Westwood Studios, så varför inte fortsätta där?

Command_&_Conquer_1995_cover

Anledningen till detta är att Westwood har haft en avgörande del i hur en bit av spelvärlden ser ut idag. För att komma fram till det spel som egentligen ska avhandlas krävs det lite bakgrund.

Historia

1992 släppte Westwood tillsammans med Virgin Interactive Dune II till DOS och året efter (1993) till Amiga och Segas Mega Drive (Genesis). Dune II kom med en del nyckelkomponenter som skulle lägga grunden för det som idag kallas RTS (Real Time Strategy).dune2_bod Bland annat behövde spelaren samla in resurser för att bygga en bas och enheter, samt nyttja ett ”teknologiträd” för att låsa upp starkare enheter, detta för att få ett taktiskt överläge mot sin motståndare. En ytterligare avgörande funktion som man började använda med Dune var ”context-sensitive user interface”, i enklare termer; muspekare. Dune var ett spel med hög hastighet och eftersom att allting nu hände samtidigt istället för turordningsbaserat, så krävdes det en ny sorts skicklighet hos spelaren. 1993 påbörjade Westwood att bygga sitt egna RTS, med en egen skapad värld och egen story. Man tog språng från produktionen av Dune II och hade först tanke på att göra ett spel i fantasy-genre, men i slutändan valde man att använda ett modernt tema med inspiration från dåtidens politiska läge och gulfkriget i färskt minne. Man gjorde detta val för att försäkra sig om att nå en bredare publik än vad man trodde att ett fantasyspel skulle göra. 1995 släpptes spelet till DOS och blev en succé, mycket tack vare sitt multiplayersystem, med över tre miljoner sålda exemplar.

Spelet

Command & Conquer: Tiberian Dawn, precis som i Dune, använde sig av fraktioner som spelaren fick välja mellan. Båda sidor hade sina egna särskilda enheter och krävde därmed en egen strategi. Eftersom att man hade de två sidorna, GDI (Global Defence Initative) som ställdes mot The Brotherhood of Nod, krävdes det två separata skivor för att hålla varje sidas hela kampanj. Kartor, uppdrag och filmsekvenser för respektive fraktion fanns på skivorna men också möjligheten att spela multiplayer. Ifall en glad spelare tog sig an att köra ena sidans kampanj kunde denne låna ut sin andra skiva till en vän och på så sätt låta denne gå med i ett lokalt spel. Upp till fyra spelare kunde delta i ett multiplayerspel, en unik sak för denna tid.

6529556Som redan nämnts centrerar spelet kring en kraftmätning mellan GDI och Nod. Basen för spelets story (dess MacGuffin, kan man säga) är Tiberium, en utomjordisk substans med förmåga att dra upp och koncentrera de mineraler som finns i jorden omkring för att bilda kristaller av dem som sedan kan skördas och raffineras. Tiberium kom till jorden genom ett meteoritnedslag nära den Italienska floden Tiber, därav namnet. I spelets historia påstår sig Kane, ledaren för det uråldigt sällskapet och kulten Brotherhood of Nod, vara den som upptäckt substansen först och gett det sitt namn efter Tiberius Julius Caesar Augustus. Men Tiberium är ett tveeggat svärd som bäst, det är den mest potenta mineral som skådats men är samtidigt förödande giftig för miljö och omgivning, en detalj som Nod senare visar sig ta god vara på. Kane har en ambition om att Nod ska ha världsherravälde, något som GDI (C&Cs svar på FN) sätter sig mot.

Inspirationen för Tiberium kom från filmen ”The Monolith Monsters” från 1957 som handlar om en meteorit som slår ner i den kaliforniska öknen och splittras i hundratals svarta fragment. När fragmenten kommer i kontakt med vatten växer de till gigantiska monoliter, vilka i sin tur splittras när de faller till marken. Meteoritstenen har också en destruktiv effekt, den tömmer allt som kommer i kontakt med den på kisel. Detta gäller även människor, som blir förstenade av att tömmas på kisel enligt filmen.

Utseendet

dosbox202014-08-052015-39-28-42
C&C DOS-version

När spelet släpptes 1995 var grafiken en pixlig färgblandning, men ändå en klar förbättring för tidens spel. Ännu bättre blev det när Westwood släppte Command & Conquer: Gold 1998, då hade man uppgraderat det grafiska gränssnittet till SVGA, anpassat för Windows 95. En snyggare och jämnare grafik hjälpte till att höja upplevelsen för Tiberian Dawn, som nominerades för ”Computer Strategy Game of the Year” i det första Interactive Achievement Awards som ges ut av Academy of Interactive Arts & Sciences.

 

4479970027_715c678d68
C&C: Gold

Ytterligare en nämnvärd detalj är att spelet använder Full Motion Video med riktiga skådespelare till sina cut-scenes. Men eftersom att man hade en något tajt budget fick folket på Westwood agera både skådespelare och statister. Mest ikonisk och intressant nog den enda riktiga skådespelaren är Joseph D. Kucan, mannen som porträtterade Kane. 1992 anslöt sig Joseph till Westwood Studios och fick uppdrag som rollsättare och videoregissör. Under produktionen av C&C blev han ombedd att läsa en replik där han skulle imitera skurken till spelet, detta ledde till att han själv fick rollen. Joseph är med i Guinness rekordbok för sin roll som Kane i kategorin ”Longest running actor in a video-game series”, totalt 15 år (1995-2010).

 Nostalgi

Jag kan inte säga säkert när jag spelade C&C: Tiberian Dawn för första gången, men jag kan utan att tveka en sekund säga att jag kommer ihåg upplevelsen. Det var kul, riktigt kul. Även om jag inte riktigt förstod eller tänkte på de mer strategiska aspekterna i spelet var det en härlig sysselsättning. Särskilt en sak satte sig och blir alltid vad jag först tänker på när Command & Conquer nämns, nämligen musiken. Frank Klepackis kompositioner ringer lika rent för mig idag som de gjorde då för länge sedan. Act on Instinct, låten som spelas när första uppdraget börjar (både GDI och Nod) är må hända det mest ikoniska stycke inom spelhistoria (möjligen näst efter Hell March från C&C: Red Alert, men även detta är Klepacki).

C&C: Tiberian Dawn är ett av mina favoritspel inom RTS-genren. Tillsammans med Red Alert (1 och 2) är dessa spel klassiker och ikoner som jag hoppas kommer att leva genom mänsklighetens varande, särskilt då C&C är grunden för det moderna RTS:et.

Vill du gräva mer i Command & Conquer finns det en mycket bra youtubeserie som gör ett bra jobb om helheten av spelserien, All Your History Are Belong To Us; Command & Conquer (länk i referenslistan). Själv kommer jag återkomma till C&C någon gång framöver med sikte på Red Alert och Renegade.

 

// Roland

 

 

Länkar och referenser:

Bilder (i ordning):

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s