Rogue One, håller den måttet?

Det har kommit en ny officiell trailer för den nya Star Wars-filmen Rogue One

men den stora frågan är ifall filmen kommer att hålla hela vägen eller bli ett ny tillägg på högen av besvikelser inom temat. För den som inte har hållit koll kommer Rogue One att handla om hur rebellerna fick tag på ritningarna över dödsstjärnan och med det göra det möjligt för den attack som kom att förstöra den i Episod 4- A New Hope. Av skådespelarna är det främst Mads Mikkelsen som står ut och om man går efter trailern verkar han också ha en avgörande roll att spela.

Men vad säger trailer? Förutom flashiga effekter och explosioner får vi se snabba bitar av karaktärer och miljöer. Premissen är solklar men det ligger fortfarande en ridå över vilka roller var och en kommer att ha på schackbrädet.

Min reaktion

Den till synes udda samling av karaktärer vi får se ska alltså utgöra rebellernas hopp i striden mot imperiet. Men jag är undrande över hur dessa karaktärer ska passa ihop med det övriga universumet, åtminstone för min del som har en förkärlek till de gamla verken som numera kan klassa som Star Wars: Legends (Tidigare Expanded Universe) blir det något av en krock med en ny film, precis som det var med Episod 7 – The Force Awakens. Namnet ”Rogue One” gör också mig något tveksam eftersom att det för mina tankar till den välkända flygdivisionen Rogue Squadron och dess piloter. Hade filmen mer tydligt handlat om piloter hade jag inte haft en motsättning, men filmen är enligt beskrivning en spionhistoria. Så varför man valde namnet som det är nu är svårt att säga.

Min ställning till filmen i nuläget är neutral mot tveksam. Det kommer säkert vara en underhållande stund men det faktum att det skapar en ny linje i kontinuitet gör att jag håller tillbaka min entusiasm. Det är saken med att man filmat om scener eftersom att man upplevde att filmen skulle vara ”för mörk” och att man istället ville gör den mer lättsinnad och äventyrlig för att passa tonen i Episod 4 – A New Hope. Det gör att jag är rädd för att det nu istället tagits för långt åt andra hållet och att det i värsta fall slängts in en comic relief på nivå med Jar-Jar Binks (gud förbjude).

Filmen kommer till svensk bio den 14 december. Fram tills dess kan vi bara vänta.

/Roland

Kommentera

